Visie op identiteit
Binnen ons Dalton onderwijs laten we de kinderen groeien tot zelfstandige kinderen met oog voor zichzelf en de wereld om hen heen. We laten ze kennis maken met die wereld door middel van vormingsonderwijs. We zijn een samenwerkingsschool en geven de openbare en Christelijke identiteit evenveel ruimte binnen ons onderwijs. De kinderen krijgen daarbij Humanistisch Vormings Onderwijs (HVO) of Godsdienstig Vormings Onderwijs (GVO). Zowel binnen Dalton als KIVA als de HVO en GVO lessen bieden wij veel ruimte voor identiteitsontwikkeling. Wie ben ik in relatie tot mezelf en in relatie tot de ander? We leren ze respect te hebben voor elkaars anders zijn en andere achtergronden. Binnen onze Samenwerkingsschool wordt er nadrukkelijk lesgegeven met respect voor en in achtneming van elkaars verschillenden achtergronden en identiteiten.
Om dit te waarborgen is er binnen de school een identiteitscommissie bestaande uit ouders en leerkrachten. De identiteitscommissie bewaakt de visie op identiteit en uitvoering daarvan. Zij denkt mee, adviseert aan de directie en heeft geen wettelijke recht van instemming zoals een MR. Samenstelling en werkwijze van deze commissie worden in een reglement vastgelegd. In de identiteitscommissie nemen een evenredig aantal ouders zitting (vanuit openbaar en christelijk).
In het aanbod voor vormingsonderwijs is het van belang dat er de mogelijkheid is levensbeschouwelijke vorming vanuit de eigen voorkeur (keuze) te volgen. Op basis van wederzijds respect voor de diverse levensbeschouwingen oriënteren wij ons op verschillende overtuigingen. Eigen achtergrond tot haar recht laten komen én kennismaking met andere achtergronden, zien wij als een belangrijk kenmerk van onze samenwerkingsschool. Wij blijven open staan voor elkaars ideeën en opvattingen.
Ouders maken bij de aanmelding van hun kind een keuze voor HVO of GVO lessen. Elk jaar krijgen de ouders de kans deze keuze te wijzigen. Aan het eind van het schooljaar stelt de directie de vraag via social schools of er nog ouders zijn die willen wisselen. De leerkrachten verzorgen de lessen Godsdienstig Vormingsonderwijs (GVO) en Humanistisch Vormingsonderwijs (HVO) die bij hun achtergrond passen.
Elke dag wordt met de klas gezamenlijk begonnen en geëindigd. De leerkracht geeft hier een neutrale, passende invulling aan. Bij gezamenlijk eten is er een moment van stilte.
Voor vieringen is het uitgangspunt die samen te vieren met respect voor verscheidenheid. De identiteitscommissie bewaakt dit uitgangspunt. In de GVO en HVO-groepen kunnen aanvullend specifieke invullingen worden gegeven.
Openheid en interesse in elkaar zijn van belang bij allerlei thema’s, ook als het gaat om verschillen in inzicht wat betreft identiteit. Openheid en interesse in elkaar is van belang voor iedereen, zowel voor het schoolteam en de kinderen, als ouders en extern betrokkenen. Wij zien dit als een belangrijk kenmerk van onze schoolcultuur. Ieder draagt daaraan bij.